۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۶۰۴۷۴۱
آیت الله شب زنده دار:

کشور در همه جهات باید روی پای خود بایستد | امید بستن به خارج فایده ای ندارد

کشور در همه جهات باید روی پای خود بایستد | امید بستن به خارج فایده ای ندارد
عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر این که کشور در همه جهات باید مستقل شده و روی پای خود بایستد، تصریح کرد که امید بستن به خارج غلط است و هیچ فایده ای ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با اشاره به توصیه سوم رهبر انقلاب در این بیانیه راهبردی در زمینه اقتصاد گفت: روشن است که در اسلام اقتصاد جنبه‌ آلی و وسیله‌ای دارد و امور اقتصادی هدف نهایی نیست.

وی افزود: اقتصاد یک ابزار و وسیله‌ برای طی کردن راه کمال، معنویت و اخلاق و وصول به معدن عظمت است، البته اقتصاد در ابزار و وسیله بودن رکن است و اگر امور مادی به نحو صحیح و درست انجام نپذیرد و سامان نداشته باشد، برای معمول بشر رسیدن این راه به کمال مختل خواهد شد و از این جهت امر اقتصاد بسیار مهم است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: در دنیای امروز همه سلطه‌گران، استعمارگران و طواغیت علیه راه خدا و راه صحیح هستند و می خواهند تمام راه‌های ترقی مادی ما را مسدود کنند؛ بنابراین امید بستن به آن‌ها کار غلطی است و همان اقتصاد مقاومتی‌ که بارها و بارها رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند باید ملاک کار باشد چرا که اقتصاد مقاومتی، اقتصادی درون‌زا است و باید به داشته‌های خودمان تکیه کنیم.

وی ادامه داد: گاهی گفته می‌شود  اگر خودمان بخواهیم فلان‌ کار را انجام دهیم صرفه اقتصادی ندارد و گران در می‌آید، این حرف در جایی درست است که ما دشمنان این‌چنینی نداشته باشیم. وقتی در چنین شرایطی هستیم باید کاری شود که کشور از جهات مختلف روی پای خودش بایستد.

آیت الله شب زنده دار ابراز داشت: به کارگزاران و افرادی در کشور نیاز داریم که حزب‌اللهی بوده و دل به انقلاب و اسلام پیوند زده باشند و کاربلد محسوب شوند، البته این افراد باید جوان و با نشاط باشند تا کارها را دست بگیرند و پیشرفت حاصل شود.

وی عنوان کرد: رهبر انقلاب می فرمایند" اقتصاد یک نکته‌ کلیدی تعیین‌کننده است. اقتصاد قوی نقطه‌ قوت و عامل مهم سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف نقطه‌ ضعف و زمینه‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادیات و معنویات بشر اثر می‌گذارد. اقتصاد البته هدف جامعه‌ اسلامی نیست اما وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید."

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ایشان در ادامه تأکید می کنند"تکیه بر تقویت اقتصاد مستقل کشور که مبتنی بر تولید انبوه و باکیفیت و توزیع عدالت‌محور و مصرف به اندازه و بی‌اسراف و مناسبات مدیریتی خردمندانه است و در سال‌های اخیر از سوی این‌جانب بارها تکرار و بر آن تأکید شده به خاطر همین تأثیر شگرفی است که اقتصاد می‌تواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد."

وی اضافه کرد: مبلغان و طلاب باید در منابر، سخنرانی‌ها و ارشاداتی که در ماه مبارک رمضان دارند این جهت را برای مردم خوب توضیح دهند و تبیین کنند که در حال حاضر مسأله تولید و قناعت از مسائلی است که مانند روزه گرفتن و سایر عبادات، اگر انسان برای پیشرفت و دفاع از اسلام و تشیع و اهل بیت(ع) قصد قربت کند، از قربات الی الله خواهد بود.

آیت الله شب زنده دار با اشاره به میزان نقدینگی بالا در کشور گفت: کسانی که پول هایشان را در بانک گذاشتند و سود می گیرند می‌توانند سرمایه خود را وارد کارهای تولیدی کنند، ولو این که استفاده‌هایی که می برند کمتر شده باشد اما اگر به قصد نصرت خدای متعال و دین باشد، سرمایه‌های آخرتشان خواهد شد که با این سرمایه‌های دنیایی قابل مقایسه نیست.

وی افزود: همچنین مردم باید در مصرف قناعت داشته باشند؛ قناعت، ریخت و پاش نکردن، توسعه‌ زیاد به زندگی ندادن به ویژه در وضعیت امروز باید مورد توجه باشد، من هیچ‌گاه ندیدم که در پذیرایی هایی که رهبری دارند غیر از یک نوع میوه باشد، اگر قناعت را در اوضاعی که بسیاری در تنگنا هستند در جامعه نهادینه کنیم بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود.

محمد قمین
ارسال نظرات